Textos disponibles castellano/ catalá 

 

Josep Armet i Portanell

 Catalá

 Josep Armet i Portanell (Barcelona, 1843 – Barcelona, 1911). Pintor paisatgista. Va cursar els seus estudis en l'Acadèmia de Belles Arts de Barcelona on va ser deixeble de Martí Alsina. En 1862 i gràcies al suport econòmic del seu pare, es va traslladar a Roma per perfeccionar el seu aprenentatge. Després de romandre dos anys a Itàlia, va visitar París i Londres, retornant a la península en 1864.
Les seves primeres pintures com a Reparant els calçons, Circ ambulant, o La vuelta de la corrida reflecteixen el detallisme i el gust per l'anècdota que van conrear  també altres dels seus compatriotes que es van formar a Itàlia com Mariá Fortuny, Raimundo Tusquets i Joaquim Agrasot.

Reparant els calçons

Dos de les obres produïdes a  Itàlia, Camperola italiana i Un paisatge les va presentar en l'Exposició Nacional de Belles arts de 1864, obtenint un esment honorific especial.

De tornada a Barcelona participa en 1866 en l'Exposició de l'Acadèmia de Belles arts amb el paisatge de consonàncies romàntiques  Retorn dels Pirineus que és adquirit per l'Acadèmia  i obté una medalla de tercera classe en la Nacional de Madrid. Es dedica momentàniament a la litografia, publicant un àlbum titulat La joventut pintada per si mateixa.

La vuelta de la corrida

Pocs anys després s´integra amb l'Escola paisatgista d'Olot al costat de Joaquín Vayreda, Modest Urgell i Josep Berga. La seva paleta de colors llavors és més generosa i vivaç.  

En 1871 va participar en l'Exposició de Belles Arts de Barcelona amb l'obra Branques i esbarzerars, en la de 1872 amb altres paisatges i en la Nacional de 1873 va obtenir un esment honorific pels seus dos paisatges presentats. Resideix llavors  al carrer Abaixadors, 9 2º de Barcelona.   

En 1878 envia a la la exposició de París el quadre Paisatge de Catalunya, a la Nacional de Madrid  Un paisathge a la tardor y Record del Pirineus  i en  1883 va enviar a l'Exposició de Munic el quadre El port de Barcelona.

en 1880 va pintar algunes figures sobre cristall en el taller de vidrieres Amigó de Barcelona i dos plafons decoratius Tardor i Pirineus en el cafè del Liceu.Va obrir a l'any següent una acadèmia particular de pintura.

Nens en el pont

Cap a 1886 va realitzar una excursió artística per Cantàbria on va pintar entre altres llocs, el port de Laredo i el poble de Limpias.

Posteriorment participa assíduament en les exposicions de la Sala Parés on presenta sobretot paisatges d'Olot que produeix en aquesta població durant els estius. Tal és el cas  dels tres paisatges presentats al desembre  de 1887  i els quadres Camí de les Trías i Voltants de Sant Roque exposats en  1889.
També va exposar en les de Belles arts de Barcelona de 1891 Record d´Olot y Platja de Badalona, 1894 i 1896, 1898

 En 1903 el col·leccionista EnricBatlló li adquireix les obres  Fulles seques i A plena llum.

Un dels últims quadres que va pintar va ser el Paisatge de Primavera que va presentar en l'Exposició del Cercle Artístic de Sant Lluch en 1905.   Poc temps després l'artista hauria de deixar de pintar a causa d'una forta ceguesa que li va aguaitar progressivament.

 

José Armet y Portanell 

 Castellano

Recuerdo de Laredo

José Armet y Portanell (Barcelona, 1843 – Barcelona, 1911). Pintor paisajista. Cursó sus estudios en la Academia de Bellas Artes de Barcelona donde fue discípulo de Martí Alsina. En 1862 y gracias al apoyo económico de su padre, se trasladó a Roma para perfeccionar su aprendizaje. Tras permanecer dos años en Italia, visitó París y Londres, retornando a la península en 1864.

Sus primeras pinturas como Reparando taleguilla, Circo ambulante o La vuelta de la corrida reflejan el detallismo y el gusto por la anécdota que cultivaron otros compatriotas suyos que se formaron en Italia como Mariano Fortuny, Raimundo Tusquets y Joaquín Agrasot.

Bañandose en el río

Dos de las obras producidas en  Italia, Campesina italiana y Un paisaje las presentó en la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1864, obteniendo una mención honorifica especial.

De retorno a Barcelona participa en 1866 en la Exposición de la Academia de Bellas Artes con el paisaje de consonancias románticas  Retorn dels Pirineus que es adquirido por la Academia  y  obtiene una medalla de tercera clase en la Nacional de Madrid. Se dedica  momentáneamente a la litografía, publicando un álbum titulado La juventud pintada por si misma.

Pocos años después confraterniza con la Escuela paisajista de Olot junto a Joaquín Vayreda, Modest Urgell y Josep Berga. Su paleta de colores entonces es más generosa y vivaz.

 En 1871 participó en la Exposición de Bellas Artes de Barcelona con la obra Ramas y zarzales, en la de 1872 con otros paisajes y en la Nacional de 1873 obtuvo una mención honorifica por sus dos paisajes presentados.. Reside entonces  en la calle Abaixadors, 9 2º de Barcelona.

Tiro al blanco, 1889

En 1878 envía a la la exposición de París el cuadro Paisaje de Cataluña, al Nacional mde Madrid Un paisaje en otoño y Recuerdo de los Pirineos, y en 1883  a la Exposición de Múnich el cuadro El puerto de Barcelona.

En 1880 pintó algunas figuras sobre cristal en el taller  de vidrieras Amigó de Barcelona y dos plafones decorativos Tardor y Pirineus en el café del Liceo. Abrió al año siguiente una academia particular de pintura. 

Hacia 1886 realizó una excursión artística por Cantabria donde pintó entre otros lugares, el puerto de Laredo y el pueblo de Limpias.  

A plena Luz. 1903

Posteriormente participa asiduamente en las exposiciones de la Sala Parés donde presenta sobre todo paisajes de Olot que produce en esta población durante los veranos. Tal es el caso  de los tres paisajes presentados en  diciembre de 1887  y los cuadros Camino de las Trías y Alrededores de San Roque expuestos en  1889.

También expuso en las de Bellas Artes de Barcelona de 1891 con Recuerdo de Olot y Playa de Badalona, 1894 y 1896, 1898.

En 1903 el coleccionista Enrique Batlló le adquiere las obras  Hojas secas y A plena luz   

Uno de los últimos cuadros que pintó fue el Paisaje de Primavera que presentó en la Exposición del Círculo Artistico de Sant Lluch en 1905.   Poco tiempo después el artista tendría que dejar de pintar debido a una fuerte ceguera que le acechó progresivamente.

 

Paisatege de Primavera, 1905.

 

GÜELL  MERCADER "Los pintores catalanes en nuestros días", La Ilustración Española y Americana, 1 agosto 1877  

Luis ALFONSO "La pintura en Barcelona" Revista de España, marzo abril 1881. 

M. RODRIGUEZ CODOLA “Los que mueren” La Vanguardia, 5 octubre 1911.

Carlos GONZÁLEZ Y Montse MARTÍ. Pintores españoles en Roma. Barcelona, 1987

 C. ANTICH “Josep Armet i Portanell” . Galeria Nou Cents. Barcelona

Paisaje con junta de bueyes

 Enciclopedia del Museo del Prado

La Esquella de la Torratxa, 6 octubre 1911

Antiqvaria, Ossorio, Rafols, Repertori

 Prensa del siglo XIX

 

Fernando Alcolea, febrero 2014